donderdag 23 juni 2011

De studiegewoonten van actrice Clara Cleymans

De studiegewoonten van actrice Clara Cleymans.
Vlaamse actrice Clara Cleymans werkt in Antwerpen haar master filosofie af. Studeert, als alles goed gaat, af in 2012.
Wat voor student bent u? Gestructureerd of deadlineblokker?
Clara Cleymans: 'Voor bepaalde vakken ben ik heel gestructureerd, maar voor de meeste vakken wacht ik tot de blokperiode was aangebroken en dan zonder ik me af om twaalf uur per dag te studeren.'
Vindt u uw studententijd fijn?
Clara Cleymans: 'Ja, heerlijk. Vanaf het hoger onderwijs voelde studeren als een voorrecht. Op zich is blokken lastig, maar toch vind ik de blokperiode geweldige maanden, omdat je maar één doel hebt. Erna val ik dan ook vaak in een zwart gat.'
Hebt u al herexamens gehad?
Clara Cleymans: 'Ja, in mijn master wel, omdat het toen - met mijn opkomende carrière als actrice - heel druk was.'
Zou u opnieuw dezelfde studiekeuze maken?
Clara Cleymans: 'Misschien zou ik wel een praktische richting doen, iets met mijn handen. Ik wou vroeger heel graag instrumentenbouw gaan studeren.'
Wat was uw meest memorabele examen?
Clara Cleymans: 'Voor het moeilijkste vak dat ik ooit heb gehad, moesten we zelfs de voetnoten in onze cursus kennen. Ik deed samen met zeven andere studenten examen op een andere dag dan de rest. Er kwamen er al maar vijf opdagen, en de ene na de andere faalde, tot het mijn beurt was. Ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik geslaagd was.'
Hebt u een bloktip?
Clara Cleymans: 'Wandel rond, en studeer luidop. Het helpt om niet in slaap te vallen boven je boeken en het is nog goed voor de conditie ook.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten