maandag 6 juni 2011

Clara Cleymans wordt de Vlaamse Smurfin

Clara Cleymans wordt de Vlaamse Smurfin!
Begin augustus veroveren de Vlaamse Smurfen via Hollywood opnieuw de bioscopen. Katy Perry is de Smurfin van dienst, maar in de Vlaamse versie zullen we de stem horen van Clara Cleymans.
Clara Cleymans popelt om binnen een paar weken te beginnen aan de stemopnames, zegt ze. 'Ik heb natuurlijk wel al wat ervaring met dubbings, want ik doe dit al vanaf mijn achtste. Ik heb de Disneyfilms Dinosaur en Een luizenleven gedaan, Ginny in de eerste Harry Potter-film, The Chronicles of Narnia,...'
Heb je al iets van de film gezien?
Clara Cleymans: 'Ja, ik heb auditie gedaan voor de rol en toen hebben we een paar scènes opgenomen. Ik ben heel benieuwd naar de rest, want het is een heel andere stijl dan ik verwacht had. De Smurfen zien er om te beginnen anders uit dan in de tekenfilmserie omdat het computeranimatie is, en ze trekken naar New York. Dus het lieflijke, onschuldige smurfenwereldje is in een nieuw jasje gestoken.'
Jij bent nu de Vlaamse Katy Perry, want zij leent in de originele versie haar stem aan de Smurfin.
Clara Cleymans: (lacht) 'Voor de rest is er geen enkele vergelijking tussen Katy Perry en mij. Ik was wel benieuwd hoe zij het deed, want ze is geen actrice. Maar haar stem past goed bij het figuurtje, het is leuk.'
Spreken de Smurfen niet met zo'n fijn heliumstemmetje in deze film?
Clara Cleymans: 'Neen, bij mijn weten niet. Gelukkig maar. Ik was al bang dat ik mijn stem in de studio zou moeten vervormen.' (lacht)
Wie was jouw favoriete Smurf?
Clara Cleymans: 'Mijn favoriet was eigenlijk die zwarte kat (Azraël, nvdr.), van de boze tovenaar Gargamel. Ik heb het in films altijd meer voor de slechteriken. Als ik toch een Smurf moet kiezen, doe dan maar de Moppersmurf.'
Welke soort Smurf zou jij zijn?
Clara Cleymans: 'Oh, een heel rommelige Smurf, met het hoofd in de wolken, eentje dat overal een boeltje van maakt. De Verstrooide Smurf!'
Je zult in de zomer wel opgetrommeld worden voor promotie-evenementen voor de film. Wat als ze je vragen om een witte muts op te zetten en je helemaal blauw te verven?
Clara Cleymans: 'Die witte muts, tot daar toe. Maar helemaal blauw, dat zou nogal vloeken met mijn haarkleur. (lacht) Ach, misschien doe ik het thuis wel eens stiekem om me in te leven in de rol en me helemaal Smurfin te voelen.'
Je hebt al drukke maanden achter de rug. Lukt het om dit allemaal in je agenda in te passen?
Clara Cleymans: 'Best wel. Ik heb inderdaad een heel druk jaar achter de rug. Iedereen denkt nu dat ik niet weet wat eerst gedaan, maar dat is helemaal niet waar. Tot het eind van de zomer heb ik het net heel rustig. Ik werk de komende maanden vooral voor dubbings, en dat is wel eens fijn. Het is heel moeilijk om de juiste balans te vinden: ofwel kom je te veel met je kop op tv, ofwel te weinig. Het is goed dat ik nu een tijdje in de studio kan kruipen, een stem geeft nooit overdaad. Het is ook minder stresserend werken. Maar zodra de zomer gedaan is, wordt het weer heel druk. Er komen nieuwe opnames voor Tegen de sterren op en in november begin ik te repeteren voor de musical Fiddler on the roof waarin ik samen met mijn moeder en mijn broer speel.'
We kunnen ook al de rest van de Vlaamse stemmencast van de smurfen film onthullen. Naast Clara Cleymans als de Smurfin leent Gilles De Schrijver (Code 37) zijn stem aan de Klungelsmurf.
Mark Lauwrys (ook Code 37) wordt de boze Gargamel. Anton Cogen (Mega Mindy) wordt Brilsmurf, Ivan Pecnik (bekend van Sarah en Tegen de sterren op) is Vertelsmurf. Jeroen Meus wordt toepasselijk de Koksmurf, en Stijn Meuris de Brilsmurf. Kevin Janssens is Patrick en Ketnetwrapster Kristien Maes krijgt de rol van het meisje Grace bij wie de Smurfen terechtkomen in New York.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten