vrijdag 27 mei 2011

Zus Clara Cleymans en broer Jelle: 'We hebben geen gêne, we gaan samen naar de sauna'

Zus Clara Cleymans en broer Jelle over de filosofie van 'Thuis' en opgroeien in een artistiek gezin:  'We hebben geen gêne, we gaan samen naakt naar de sauna'
Clara Cleymans is die roodharige schoonheid die in 'Dag en nacht: Hotel Eburon' de pannen van het dak speelt. Hij brengt voor het eerst een cd uit met zelfgeschreven liedjes. En vroeger vochten ze in bad om het mooiste washandje, want Clara Cleymans is de jongere zus van Jelle. Zegt hij: 'Babes zijn mijn type niet.' Waarop zij: 'Omdat je ze niet kan krijgen!'
Vraag Clara Cleymans (21) niet waar ze de inspiratie haalt om de manzieke verleidster Amber te spelen in de VTM-serie Dag en nacht: Hotel Eburon, of die wel heel mondige Nina in de Eén-soap Thuis, want dat weet ze niet. Hoewel. 'Ik haal inspiratie uit mensen in mijn omgeving en ja, oké, ook een beetje uit mezelf.' Zo, dat is eerlijk.
Vraag niet aan broer Jelle (24) waar hij de inspiratie haalt om de luiwammes te spelen in diezelfde soap, want dat weet hij ook niet. 'Ik weet alleen dat ik het heerlijk vind om eens niet de ideale schoonzoon met de melkmuil te moeten spelen.' En ook dat is eerlijk.
Voor de rest zijn de roodharige - of liever: Keltisch koperharige - broer en zus tegenpolen van elkaar. Clara Cleymans: studente filosofie, breekt net door, razend knap, nogal op zichzelf. Hij: sinds zijn 16de altijd op tv, karakterkop, sociaal dier. Maar dat acteren, dat hebben ze gemeen. Hoe kan het ook anders: papa Jan Cleymans is muzikant, mama Karin Jacobs actrice.
Jelle, we kunnen er niet omheen: je hebt een bloedmooie zus.
Jelle Cleymans: 'Ja hé. Vroeger was ze nochtans heel timide en in zichzelf gekeerd. Maar nu is ze, dankzij haar aparte uiterlijk, een fascinerende vrouw geworden.'
Clara Cleymans: 'Ik was ooit het lelijke eendje. Ik had kort ros haar, weinig vriendinnetjes en als ik acteerde, moest ik steevast een jongetje spelen.'
Jelle: 'En ik was een mager, ros ventje met een veel te dunne nek en veel te smalle schouders. Om nog maar te zwijgen van mijn broskopje. Maar we zijn nooit gepest geweest voor ons ros haar. Ik had trouwens ook last van psoriasis. De eerste maanden was ik daar wat onzeker van, maar ik heb het daar nooit echt lastig mee gehad.'
Heb je daar nog last van?
Jelle: 'O ja hoor. (trekt zijn mouwen op en toont zijn huidziekte) Ik sta helemaal vol. Mijn zus en ik gaan vaak naakt naar de sauna. Dan zien mijn armen vuurrood en denk ik: ja mannen, foert. Iedereen heeft wel iets, hé?'
Jullie gaan samen bloot naar de sauna?
Clara Cleymans: 'Ja. We gaan zelfs samen met onze ouders. We hebben helemaal geen gêne. Ik kan plassen terwijl mijn papa in de douche staat. Als ik zijn blote flikker zie, vind ik dat geen probleem.'
Jelle: 'We zijn zo opgevoed. Natuurlijk hebben we in onze puberteit wel eens een poging gedaan om de badkamerdeur te sluiten. Maar onze ouders zeiden gewoon: Kom jong, geen gezever.'
Clara Cleymans: 'Ik geloof in jezelf blootgeven. We waren verplicht om bij elkaar naakt te zijn en als je naakt bent, ben je zoals je bent en leer je ook open over seksualiteit praten. Eigenlijk zouden veel meer mensen in hun blootje moeten rondlopen.'
Een naaktscène op tv is dus geen enkel probleem?
Clara Cleymans: 'Als dat voor het personage nodig is, zou ik niet weten waarom ik mijn tieten niet zou laten zien.'
Jelle: 'Oei, die blote tetten zullen op de voorpagina van de krant staan.' (lacht)
Zijn jullie nog onzeker?
Jelle: 'Neen. Op een bepaald moment heb ik beslist om mijn baard te laten staan en op de een of andere manier voelt dat veel beter aan. Ik voel me niet meer zo'n melkmuil als vroeger. Ook mijn stijl is anders. Vroeger interesseerde mode me geen fluit. Nu vind ik het fijn om kleren te dragen waarin ik er mannelijker uitzie.'
Clara Cleymans: 'Ik voel me ook goed. Dat komt door mijn eerste lief, op mijn negentiende. Twee jaartjes geleden dus. (glimlachje) Je wordt voor de eerste keer begeerd en gaat je goed voelen omdat die ander je mooi vindt.'
Clara Cleymans: 'Weet je wat ik wel gek vind? Dat nu ook het woordje sexy met mij in verband wordt gebracht. Omdat ik op tv kom. Maar ik wil echt geen babe zijn. Ik ben bang dat mensen me dan heel snel beu worden. Dat er nu een hype rond mij hangt en dat ze me daarna zullen vergeten: dat wil ik niet. Ik wil goeie rollen spelen en dat is het. Doe dus maar heel gewoon. Ik wil ook niet afhankelijk zijn van mijn uiterlijk. Ik ga voor duurzaamheid.'
Jelle: 'Duurzaamheid, ik ben trots dat je zoiets zegt, zus. Ik ben het daar volkomen mee eens. Maar je bent wel bloedmooi.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten